Välkommen till Brf Charlottenburg
En bostadsrättsförening bygger på gemenskap och delaktighet. Föreningen och fastigheten har vi tillsammans och vårt gemensamma boende blir vad vi själva gör det till. Att äga en bostadsrätt innebär att vi alla har ett ansvar för våra gemensamma utrymmen och skötsel av dessa. Exempel kan vara att inte bara gå förbi om du ser något skräp utan att plocka upp det, vattna om du ser att blommorna utanför portarna behöver det osv. Alla kan hjälpa till på sitt sätt.
Om du har tankar, idéer eller förslag på förbättringar så kontakta gärna styrelsen via e-post eller kontakta någon av styrelsens medlemmar. Kontaktuppgifter finns på anslagstavlorna i entréerna och på hemsidan.
Bostadsrättsföreningens styrelse
Styrelsen väljs av föreningsstämman en gång om året och namnen på nuvarande styrelsemedlemmar finns angivna på anslag i entréerna.
Förvaltare
Bostadsrättsföreningens ekonomiska och tekniska förvaltning sköts av Fastighetsägarna.
Kontakt:
Kundservice för felanmälan och övriga frågor:
Måndag – torsdag kl. 07:00-16:00 (fredag till kl. 15:00)
Tele: 08-617 76 00
Email: kundservice@fastighetsagarna.se
Akuta ärenden
Har du ett brådskande ärende efter kontorstid eller på helger och röda dagar, kontakta jouren på 08-657 64 50.
Vid akut fara för väsentlig skada på fastigheten skall alltid den tekniska förvaltaren kontaktas på jourtelefon. Dock är kostnaden för en jourutryckning belagd med en hög avgift, så vi vill undvika onödiga utryckningar. Ex. Översvämning är alltid ett akutärende. Vår fastighetsjour består av kompetenta servicetekniker från företag som vi har kontrakterat i nära samarbeten. Vare sig du väljer att gå via din kontakt här på Fastighetsägarna Service ser vi till att du får hjälp snarast möjligt.
Hyres och avgiftsfrågor
Måndag – torsdag kl. 08:00-17:00 (fredag till kl. 16:00)
Tele: 08-617 76 00
Email: hyresredovisningen.stockholm@fastighetsagarna.se
Tekniska frågor
Måndag, onsdag & fredag kl. 09.00-11:00
Tele: 08-617 75 76
Att förvalta fastigheten och dess värden är föreningens viktigaste uppgift. För att göra detta tar vi hjälp av ett antal leverantörer, som tillsammans med oss medlemmar skall verka för en välskött och trevlig förening att bo i.
Avtalsområde (Leverantörer)
- Ekonomiförvaltning (Fastighetsägarna)
- Teknik/Fastighetsservice (Fastighetsägarna)
- Städning (Fastighetsägarna)
- Service av hissar (Kone AB)
- Hushållssopor (PreZero Solna)
- Snöröjning (Cemi)
- Trädgårdsskötsel (Fastighetsägarna)
- Brandsäkerhet (Hald & Tesch AB)
- Nyckelservice (Gerts Lås och Larm)
Avgift till föreningen
Månadsavgiften fastställs av styrelsen årligen. Den ska täcka föreningens utgifter. Avgiften skall vara bostadsrättsföreningen tillhanda senast dagen före månaden den avser. Kontakta förvaltaren om du inte fått avier utskickade. Du kan även betala din avgift via autogiro, det kan du sätta upp digitalt via din bank.
Bredband och TV
Föreningen har ett gruppavtal med Comhem läs mer under Avtalsinfo Comhem
Tvättstugan
Finns i B-porten med ingång från bottenvåningen. För att kunna tvätta måste tid bokas med tvättlås via bokningstavlan utanför tvättstugan. Du får överta nyckel och tvättlås från föregående lägenhetsinnehavare. Vid förlust av nyckel eller kolv står lägenhetsinnehavaren för nyanskaffning och kostnad för detta.
Observera att en tid som inte utnyttjas får ”övertas” 30 minuter efter utsatt tid. Tumlare och torkskåp får utnyttjas 45 minuter efter din tid.
Det är viktigt att filter i torktumlaren rengörs efter varje torkning. Gör rent efter dig, så att nästa person inte behöver börja med att städa efter dig. Fel på maskiner skall omgående anmälas till vår förvaltare. Sätt upp en lapp när du gjort det, så att andra blir informerade.
Nycklar
Varje lägenhet har tilldelats tre portnycklar och en så kallad husmorsnyckel (den nyckel som går till tvättstugedörren och till vinden) . Det är väldigt viktigt att du som nyinflyttad får samtliga nycklar av den tidigare ägaren. Två nycklar för låskolven för bokning av tvättstugan är också utdelade till varje lägenhet.
Sopor och återvinning
Observera att sopkärlen på framsidan endast får användas till hushållssopor (brännbart hushållsavfall) samt kompostavfall.
Övriga sopor, Plast, kartong, wellpapp, flaskor och annat får slängas på särskilda återvinningsstationer eller anläggningar. Det finns bra information om detta på www.solna.se
Ställ aldrig ut soppåsar utanför din dörr, det både luktar illa och är brandfarligt.
OBS! Det är inte tillåtet att ställa något i gångarna på vinden, i källaren eller i övriga gemensamma utrymmen.
Om du tillfälligt behöver ställa undan möbler inför exempelvis en lägenhetsvisning kan du få låna ett vindsförråd, kontakta i så fall styrelsen.
Förråd
Till varje lägenhet hör ett vindsförråd. Föreningen har också små källarförråd som några få använder. Det pågår en diskussion om vi kan använda dessa utrymmen till något annat som fler har nytta av.
Övernattningsrum
Vi har ett övernattningsrum bredvid tvättstugan som bostadsrättsföreningens medlemmar kan hyra åt sina gäster som kommer på besök. Se följande sidan för mer information.
Cykelförråd
Cyklar kan ställas i ställ utanför entréerna och i två cykelrum i källaren. Det närmast källardörren är avsedd för aktiv användning, dvs du som använder din cykel varje dag eller flera gånger per vecka. Du som vet med dig att du använder din cykel mer sällan använd det andra cykelrummet som är lite längre in i källarkorridoren nästan vid tvättstugan eftersom det annars fort blir väldigt fullt och ”kaos” i det aktiva cykelrummet.
OBS! Cykelrummen är ej till för förvaring av mopeder eller motorcyklar.
Hemförsäkring
Om skada på fastigheten uppstå genom olyckshändelse i någon lägenhet så har föreningen en fastighetsförsäkring som täcker föreningens kostnader. Det finns dock en självrisk till ett basbelopp som den enskilde bostadsrättsinnehavaren kan bli skyldig att betala. För att eliminera denna risk bör den enskilde ta en tilläggsförsäkring till den ordinarie hemförsäkringen. Kontakta ditt försäkringsbolag och kontrollera vad din försäkring täcker för skador.
Namnskylt
Kontakta Förvaltaren (Fastighetsägarna) om du inte fått ditt namn på dörren och på anslagstavlan i entrén inom en vecka efter inflyttning.
Blomlådor
Det är på egen risk man hänger sin blomlåda på utsidan av balkongen. Skulle olyckan vara framme är det du som bostadsrättsinnehavare/hyresgäst som är ansvarig. Tänk på att blomvatten kan rinna ner på din grannes balkong eller på förbipasserande.
Brandsäkerhet
Innehavare av byggnad är skyldig att vidta åtgärder för att förebygga och bekämpa brand.
Detta innebär att följande måste beaktas inom föreningen:
Det är absolut förbjudet att ställa tillhörigheter i trapphuset. Tänk på att om det börjar brinna och det samtidigt blir strömlöst i trapphuset ska man kunna ta sig ut i ett totalmörker – saker som står i vägen kan utgöra en direkt livsfara vid nödutrymning. Detta kan också hindra ambulanspersonal att ta sig fram i trapphuset om någon behöver hjälp.
Observera att Barnvagnar och cyklar inte får stå i trapphuset eller entréerna på grund av brandrisken, för att de hindrar fri väg och för att de kan avge väldigt giftig brandrök.
Botrivsel
Tänk på att ditt golv är grannens tak och att dina väggar också är någon annans väggar. Visa alltid respekt genom att tänka på ljudnivån och då framför allt mellan 22:00 – 07:00. Undvik att använda diskmaskin eller tvättmaskinen under dessa tider. Om du planerar fest brukar det upplevas som en fin gest om det meddelas i förväg, t.ex genom ett anslag i porten. Observera dock att detta inte ger dig rätt att störa, utan du måste fortfarande visa dina grannar hänsyn och om någon ber dig sänka ljudvolymen också göra detta.
Att bo i en bostadsrättsförening förutsätter:
- Att engagera sig i föreningen och bidra till att vi har det fint både inne och ute på våra gemensamma utrymmen
- Solidaritet mot föreningen och sina grannar
- Förståelse för och efterlevnad av utfärdande bestämmelser, så som trivselreglerna
- Tolerans och hänsynstagande de boende emellan