Medlemsinfo

Medlemsinfo2025-02-24T15:49:00+00:00

Välkommen till Brf Charlottenburg

En bostadsrättsförening bygger på gemenskap och delaktighet. Föreningen och fastigheten har vi tillsammans och vårt gemensamma boende blir vad vi själva gör det till. Att äga en bostadsrätt innebär att vi alla har ett ansvar för våra gemensamma utrymmen och skötsel av dessa. Exempel kan vara att inte bara gå förbi om du ser något skräp utan att plocka upp det, vattna om du ser att blommorna utanför portarna behöver det osv. Alla kan hjälpa till på sitt sätt.

Om du har tankar, idéer eller förslag på förbättringar så kontakta gärna styrelsen via e-post eller kontakta någon av styrelsens medlemmar. Kontaktuppgifter finns på anslagstavlorna i entréerna och på hemsidan.

Bostadsrättsföreningens styrelse

Styrelsen väljs av föreningsstämman en gång om året och namnen på nuvarande styrelsemedlemmar finns angivna på anslag i entréerna.

Förvaltare

Bostadsrättsföreningens ekonomiska och tekniska förvaltning sköts av Fastighetsägarna.

Kontakt:

Kundservice för felanmälan och övriga frågor:
Måndag – torsdag kl. 07:00-16:00 (fredag till kl. 15:00)
Tele: 08-617 76 00
Email: kundservice@fastighetsagarna.se

Akuta ärenden

Har du ett brådskande ärende efter kontorstid eller på helger och röda dagar, kontakta jouren på 08-657 64 50.

Vid akut fara för väsentlig skada på fastigheten skall alltid den tekniska förvaltaren kontaktas på jourtelefon. Dock är kostnaden för en jourutryckning belagd med en hög avgift, så vi vill undvika onödiga utryckningar. Ex. Översvämning är alltid ett akutärende. Vår fastighetsjour består av kompetenta servicetekniker från företag som vi har kontrakterat i nära samarbeten. Vare sig du väljer att gå via din kontakt här på Fastighetsägarna Service ser vi till att du får hjälp snarast möjligt.

Hyres och avgiftsfrågor

Måndag – torsdag kl. 08:00-17:00 (fredag till kl. 16:00)
Tele: 08-617 76 00
Email:
hyresredovisningen.stockholm@fastighetsagarna.se

Tekniska frågor

Måndag, onsdag & fredag kl. 09.00-11:00
Tele: 08-617 75 76

Att förvalta fastigheten och dess värden är föreningens viktigaste uppgift. För att göra detta tar vi hjälp av ett antal leverantörer, som tillsammans med oss medlemmar skall verka för en välskött och trevlig förening att bo i.

Avtalsområde (Leverantörer)

  • Ekonomiförvaltning (Fastighetsägarna)
  • Teknik/Fastighetsservice (Fastighetsägarna)
  • Städning (Fastighetsägarna)
  • Service av hissar (Kone AB)
  • Hushållssopor (PreZero Solna)
  • Snöröjning (Cemi)
  • Trädgårdsskötsel (Fastighetsägarna)
  • Brandsäkerhet (Hald & Tesch AB)
  • Nyckelservice (Gerts Lås och Larm)

Avgift till föreningen

Månadsavgiften fastställs av styrelsen årligen. Den ska täcka föreningens utgifter. Avgiften skall vara bostadsrättsföreningen tillhanda senast dagen före månaden den avser. Kontakta förvaltaren om du inte fått avier utskickade. Du kan även betala din avgift via autogiro, det kan du sätta upp digitalt via din bank.

Bredband och TV

Föreningen har ett gruppavtal med Comhem läs mer under Avtalsinfo Comhem

Tvättstugan

Finns i B-porten med ingång från bottenvåningen. För att kunna tvätta måste tid bokas med tvättlås via bokningstavlan utanför tvättstugan. Du får överta nyckel och tvättlås från föregående lägenhetsinnehavare. Vid förlust av nyckel eller kolv står lägenhetsinnehavaren för nyanskaffning och kostnad för detta.

Observera att en tid som inte utnyttjas får ”övertas” 30 minuter efter utsatt tid. Tumlare och torkskåp får utnyttjas 45 minuter efter din tid.

Det är viktigt att filter i torktumlaren rengörs efter varje torkning. Gör rent efter dig, så att nästa person inte behöver börja med att städa efter dig. Fel på maskiner skall omgående anmälas till vår förvaltare. Sätt upp en lapp när du gjort det, så att andra blir informerade.

Nycklar

Varje lägenhet har tilldelats tre portnycklar och en så kallad husmorsnyckel (den nyckel som går till tvättstugedörren och till vinden) . Det är väldigt viktigt att du som nyinflyttad får samtliga nycklar av den tidigare ägaren. Två nycklar för låskolven för bokning av tvättstugan är också utdelade till varje lägenhet.

Sopor och återvinning

Observera att sopkärlen på framsidan endast får användas till hushållssopor (brännbart hushållsavfall) samt kompostavfall.

Övriga sopor, Plast, kartong, wellpapp, flaskor och annat får slängas på särskilda återvinningsstationer eller anläggningar. Det finns bra information om detta på www.solna.se

Ställ aldrig ut soppåsar utanför din dörr, det både luktar illa och är brandfarligt.

OBS! Det är inte tillåtet att ställa något i gångarna på vinden, i källaren eller i övriga gemensamma utrymmen.

Om du tillfälligt behöver ställa undan möbler inför exempelvis en lägenhetsvisning kan du få låna ett vindsförråd, kontakta i så fall styrelsen.

Förråd

Till varje lägenhet hör ett vindsförråd. Föreningen har också små källarförråd som några få använder. Det pågår en diskussion om vi kan använda dessa utrymmen till något annat som fler har nytta av.

Övernattningsrum

Vi har ett övernattningsrum bredvid tvättstugan som bostadsrättsföreningens medlemmar kan hyra åt sina gäster som kommer på besök. Se följande sidan för mer information.

Cykelförråd

Cyklar kan ställas i ställ utanför entréerna och i två cykelrum i källaren. Det närmast källardörren är avsedd för aktiv användning, dvs du som använder din cykel varje dag eller flera gånger per vecka. Du som vet med dig att du använder din cykel mer sällan använd det andra cykelrummet som är lite längre in i källarkorridoren nästan vid tvättstugan eftersom det annars fort blir väldigt fullt och ”kaos” i det aktiva cykelrummet.

OBS! Cykelrummen är ej till för förvaring av mopeder eller motorcyklar.

Hemförsäkring

Om skada på fastigheten uppstå genom olyckshändelse i någon lägenhet så har föreningen en fastighetsförsäkring som täcker föreningens kostnader. Det finns dock en självrisk till ett basbelopp som den enskilde bostadsrättsinnehavaren kan bli skyldig att betala. För att eliminera denna risk bör den enskilde ta en tilläggsförsäkring till den ordinarie hemförsäkringen. Kontakta ditt försäkringsbolag och kontrollera vad din försäkring täcker för skador.

Namnskylt

Kontakta Förvaltaren (Fastighetsägarna) om du inte fått ditt namn på dörren och på anslagstavlan i entrén inom en vecka efter inflyttning.

Blomlådor

Det är på egen risk man hänger sin blomlåda på utsidan av balkongen. Skulle olyckan vara framme är det du som bostadsrättsinnehavare/hyresgäst som är ansvarig. Tänk på att blomvatten kan rinna ner på din grannes balkong eller på förbipasserande.

Brandsäkerhet

Innehavare av byggnad är skyldig att vidta åtgärder för att förebygga och bekämpa brand.

Detta innebär att följande måste beaktas inom föreningen:

Det är absolut förbjudet att ställa tillhörigheter i trapphuset. Tänk på att om det börjar brinna och det samtidigt blir strömlöst i trapphuset ska man kunna ta sig ut i ett totalmörker – saker som står i vägen kan utgöra en direkt livsfara vid nödutrymning. Detta kan också hindra ambulanspersonal att ta sig fram i trapphuset om någon behöver hjälp.

Observera att Barnvagnar och cyklar inte får stå i trapphuset eller entréerna på grund av brandrisken, för att de hindrar fri väg och för att de kan avge väldigt giftig brandrök.

Botrivsel

Tänk på att ditt golv är grannens tak och att dina väggar också är någon annans väggar. Visa alltid respekt genom att tänka på ljudnivån och då framför allt mellan 22:00 – 07:00. Undvik att använda diskmaskin eller tvättmaskinen under dessa tider. Om du planerar fest brukar det upplevas som en fin gest om det meddelas i förväg, t.ex genom ett anslag i porten. Observera dock att detta inte ger dig rätt att störa, utan du måste fortfarande visa dina grannar hänsyn och om någon ber dig sänka ljudvolymen också göra detta.

Att bo i en bostadsrättsförening förutsätter:

  • Att engagera sig i föreningen och bidra till att vi har det fint både inne och ute på våra gemensamma utrymmen
  • Solidaritet mot föreningen och sina grannar
  • Förståelse för och efterlevnad av utfärdande bestämmelser, så som trivselreglerna
  • Tolerans och hänsynstagande de boende emellan
Vad behöver jag veta gällande renovering i min lägenhet?2025-01-18T14:05:47+00:00

Som ägare är du ansvarig att med egna medel bekosta eventuella reparationer för att hålla lägenheten i gott skick och svara för lägenhetens samtliga funktioner och även svara för det långsiktiga underhållet av lägenheten.

Föreningen svarar för det yttre underhållet och stamledningarna. Med stamledning menas de delar av vatten och avlopp som servar fler än en lägenhet. Elinstallationer står föreningen för fram till lägenhetens elmätare men ej el-centralen. Värme och radiatorer ansvarar föreningen för.

Du ansvarar för hela lägenhetens funktion och underhåll, alla mekaniska och elektriska funktioner, avloppet i lägenheten med tillhörande vattenlås fram till stamledningen.

Gränsdragningslista

Gränsdragningslistan, som beskriver fördelningen av underhållsansvaret för fastigheten mellan dig som bostadsrättshavare och bostadsrättsföreningen, finns att ladda ner i sin helhet här: Gränsdragningslistan

För vilka förändringar måste man ha tillstånd?

Vid väsentliga förändringar måste man ha tillstånd från styrelsen eller av styrelsen utsedd representant innan arbetet påbörjas. Hit räknas allt som påverkar så kallade tätskikt, golv och väggar i badrum, t.ex. badrumsmatta kakel och klinkers. Att installera värmegolv är också en väsentlig förändring och kräver skriftligt tillstånd, förändringar av innerväggar kräver också tillstånd av styrelsen.

Varför behöver det ett tillstånd?

• Föreningen har möjlighet att påtala vad du har att vänta dig när du börjar riva och sedan ska återställa.

• Ett felaktigt utfört arbete kan komma att skada fastigheten i framtiden.

Ansökan

Enklast är att per e-post kontakta styrelsen och beskriva planerat arbete. Skicka med en detaljerad beskrivning av det arbete du vill göra inklusive en ritning. Du ska också ange vem som kommer att utföra arbetet och om den personen är behörig att utföra det.

Notera att alla erforderliga myndighets tillstånd såsom t.ex. byggnadslov, bygganmälan m.m. ombesörjs av bostadsrättshavaren och måste inhämtas innan föreningen lämnar sitt godkännande. Tänk på att skicka in ansökan i god tid, minst sex veckor innan tänkt start av renovering ifall uppgifter behöver kompletteras. Om renoveringen sker på sommaren så kan det behövas mer än sex veckor för behandling av ansökan.

Får man göra jobbet själv?

Arbete skall alltid göras på ett yrkesmässigt sätt, vilket innebär att det inte alltid behöver vara en behörig yrkesman eller firma som gör arbetet utan att arbetet ska göras som om en yrkesman hade utfört det. Vid renovering av våtrum och installation av tvättmaskin/diskmaskin och liknande ska branschregler för Säkra Vatten följas och kunna redovisas.

Ansvarig för arbetet är den som har beställt arbetet, dvs. bostadsrättshavaren ska se till att anlitade entreprenörer har erforderlig kompetens och giltiga försäkringar.

Föreningen tillåter inte att någon annan än ett behörigt företag när det gäller arbete med fastighetens värmeanläggning och el-system vilket i efterhand alltid skall kunna verifieras.

Övrigt att tänka på i samband med renovering

Renoveringsarbeten ska alltid aviseras i förväg för att minimera olägenheterna för grannar och våra lokalhyresgäster i fastigheten. Avisering ska ske genom anslag på anslagstavlan vid entrén i respektive trappuppgång.

Störande arbeten får bara utföras på vardagar mellan kl. 08.00 och kl. 18.00.

Avstängning av vatten ska alltid aviseras i god tid (på samma sätt som ovan) och göras vid tidpunkter som minimerar störning i fastigheten. Kontakta fastighetsskötaren för hjälp med avstängning (kostnaden debiteras).

Vid renoveringsarbeten ska styrelsen före byggstart informeras om och ges möjlighet att ha synpunkter på dels en tidsplan och dels hur arbetena är tänkta att bedrivas, t.ex. transport av byggmaterial och eventuell uppställning av s.k. BIG BAG säckar. Även övriga boende i fastigheten ska informeras om arbetena och tidsplanen för större renoveringsarbeten (på samma sätt som ovan).

Trapphus och hissar ska skyddas under arbetet (t.ex. genom skyddspapper). Efter avslutat arbete ska trappuppgångar och hissar rengöras av dem som utnyttjar entréerna för transport av material. Skador i trappuppgångar och hissar på grund av arbetena ska ersättas av bostadsrättshavaren.

Av brandsäkerhetsskäl är det förbjudet att ställa ut och förvara saker i trapphuset.

Bra information finns hos Bostadsrätterna bland annat faktablad om Ändringar i och utanför lägenhet eller få koll på bygget.

Hur bokar jag övernattningsrummet?2025-01-15T19:18:06+00:00

Information om hur du bokar övernattningsrummet finner du här. Kostnaden per natt är 200 kronor och du kan max boka 7 dagar i följd.

Kan jag koppla en fläkt till ventilationshålet?2025-01-15T19:06:37+00:00

Fastighetens ventilation bygger på självdrag. Man får inte koppla in köksfläkt eller badrumsfläkt i ventilationssystemet, eftersom fläkten då trycker in ditt matos till din granne. En bra kolfilterfläkt (med utblås i köket) över spisen är vår rekommendation.

Varför upplever jag att det kommer in så mycket kall luft genom luftintagen ibland?2025-01-15T19:02:06+00:00

På vårt tak sitter två stora ventilationsfläktar som har runt trettio år på nacken. Dessa är inte ställbara utan kan bara slås av och på och ventilation måste man ju ha, vilket betyder att ett fixt antal liter luft sugs ut ur fastigheten varje minut. Och samma mängd luft måste då komma in i fastigheten genom t.ex luftintagen och glipor vid fönster, balkongdörrar och entrédörrar. Man kan tycka att det är energislöseri för föreningen att ta in så mycket kalluft i fastigheten, men vi har alltså här inget val då våra fläktar inte är ställbara. Och även om de hade varit ställbara är det inte en bra ide att minska luftflödet. Ett minskat luftflöde kan ganska fort leda till försämrad inomhusmiljö, med t.ex huvudvärk och ohälsa som följd, och det vill vi självklart inte råka ut för.

Hur får jag tyst på mitt luftintag?2025-01-15T18:55:49+00:00

Det viner ibland ur vissa luftintag. Vissa dagar mer andra mindre. Prova att dra munstycket till luftintaget åt ena eller andra sidan. Höger ger maximalt luftinflöde och vänster ger minimalt luftinflöde. Förhoppningsvis leder det ändrade luftinflödet till att visselljudet försvinner.

Här finns en instruktion hur du byter filter i ventilationen.

Det viner i mina fönster eller min balkongdörr – vad ska jag göra?2025-01-15T18:53:41+00:00

Det viner i vissa fönster eller balkongdörrar och detta kan bero på bristande underhåll.

Årligt underhåll krävs för att upprätthålla full funktionalitet på tätningslister och mekanik.

Här hittar du tips på hur du kan göra för att underhålla och förbättra tätheten på dina fönster eller din balkongdörr.

Var ligger tvättstugan och vilka regler gäller för den?2025-04-21T16:32:15+00:00

Finns i B-porten med ingång från bottenvåningen. För att kunna tvätta måste tid bokas med tvättlås via bokningstavlan utanför tvättstugan. Du får överta nyckel och tvättlås från föregående lägenhetsinnehavare. Vid förlust av nyckel eller kolv står lägenhetsinnehavaren för nyanskaffning och kostnad för detta.

Observera att en tid som inte utnyttjas får ”övertas” 30 minuter efter utsatt tid. Tumlare och torkskåp får utnyttjas 40 minuter efter din tid. Se vidare i kapitlet ”Tvättstuga” i trivselreglerna.

Det är viktigt att filter i torktumlaren rengörs efter varje torkning. Fel på maskiner skall omgående anmälas till förvaltaren. Sätt upp en lapp när du gjort det, så att andra blir informerade.

Vart finns nyckeln till elskåpen i trapphuset?2025-01-15T18:47:28+00:00

Nyckel till elskåpen i trapphuset, där elmätarna är placerade, finns hos styrelsemedlemmarna. Ring eller knacka på. Varje lägenhet har en separat elmätare i elskåpen.

Hur får jag ny namnskylt?2025-01-15T18:38:54+00:00

Är du nyinflyttad eller genomfört ett namnbyte som kräver ny namnskylt? Styrelsen kan hjälpa till med en tillfällig skylt. För en permanent skylt kontakta vår förvaltar, Fastighetsägarna via kundservice@fastighetsagarna.se

 

Får jag hyra ut min bostadsrätt i andrahand?2025-01-15T18:35:30+00:00

Andrahandsuthyrning ansöks skriftligen hos styrelsen. Varje ansökan prövas och för att få tillstånd att hyra ut i andra hand krävs att du har beaktansvärda skäl, exempelvis:

  • Tillfälligt arbete eller studier på annan ort
  • Utlandstjänstgöring
  • Provbo ett samboförhållande
  • Uthyrningen sker med högst sex månader i taget.
  • Om du får tillstånd av styrelsen att hyra ut i andrahand, tänk på följande:
  • Du är ansvarig för att månadsavgiften/hyran betalas
  • Du är ansvarig för att hyresgästen inte stör andra

Ansökan för andrahandsuthyrning görs via en mall som du finner här, och sedan skickar till styrelsen.

Go to Top